Električna mreža na rubu kolapsa: Ova zemlja EU u obzir uzima izbacivanje električnih auta iz gradova
U sjeni ekoloških ambicija i zelenog usmjerenja, Nizozemska, jedna od zemalja EU koja je dosad najviše "prigrlila" elektrifikaciju, sada se suočava s paradoksom vlastite inovativnosti. Naime, u trenutku kad se cijela Europa sve više okreće električnoj budućnosti s ciljem smanjenja emisija, nizozemska infrastruktura pokazuje znakove značajnog opterećenja. Električna vozila, ti simboli ekološke svijesti, sada u toj zemlji postaju središte rasprava o održivosti energetskog sustava zemlje.
Zapravo, cijela Europska unija, sve do nedavno nepokolebljiva u svojoj namjeri da do 2035. godine elektrificira mobilnost, sada se suočava s realnošću i sve više izazova koje donosi masovniji prijelaz na električna vozila, sigurnost u električnu budućnost na Starom kontinentu više nije tako čvrsta, a i sami proizvođači, posebno oni koji su se najviše kladili na elektrifikaciju, ponovno u fokus vraćaju modele s motorima s unutarnjim izgaranjem.
U Nizozemskoj sada ova dilema nadilazi teorijske rasprave. Razlog: energetska infrastruktura zemlje, kako visokonaponska tako i niskonaponska mreža, nalazi se pod sve većim pritiskom, s učestalim prekidima u opskrbi električnom energijom u najvećim gradovima zbog električnih automobila. U sličnoj situaciji su se već ranije našli i neki
Sada se Utrecht, Rotterdam, Amsterdam i Den Haag bore s nestabilnošću elektro mreže što ne da utječe samo na svakodnevni život, već i na planove za izgradnju novih domova.
Naime, čak 90 posto novih građevinskih projekata ugroženo je zagušenjem mreže jer operateri mreže nisu u stanju opskrbljivati nove četvrti strujom, što prijeti odgodom izgradnje mnogih novih domova.
Stedin, glavni operater električne mreže, upozorio je na neodrživost trenutne situacije, posebice u Utrechtu gdje potražnja za električnom energijom premašuje kapacitete. S obzirom na politiku zelene tranzicije tu
je i situacija s porastom cijena plina, a građani se potiču na zamjenu plinskih sustava za grijanje s električnim, što dodatno opterećuje mrežu.
Kako bi se izbjegli daljnji prekidi u opskrbi električnom energijom, predloženo je uvođenje radikalnih mjera koje bi mogle ozbiljno utjecati na vlasnike električnih vozila. Jedna od opcija je ograničenje punjenja vozila tijekom večernjih sati, što bi moglo dovesti do značajnih promjena u navikama korisnika i potencijalno izazvati nezadovoljstvo istih.
Većina vlasnika električnih automobila puni na javnim mjestima kad napuste posao između 17 i 20 sati, a operater mreže upozorio je vladu kako bi, kako bi se izbjegla zamračenja, bilo potrebno ugraditi više od 54.000 električnih transformatora i položiti više od 100.000 kilometara novih ožičenja, što je materijalno nemoguće u kratkom roku, a što opet ne bi Lot van Hooijdonk, jedna od odgovornih u Gradskom vijeću Utrechta, razmatra mogućnost zabrane punjenja tijekom spomenutog razdoblja, ili povećanje cijena punjenja kako bi se odvratili korisnici i kako bi se osigurala stabilna električna energija za 1,5 milijuna kućanstava.
Vrlo su to radikalne mjere nakon poticanja vozača na kupovine električnih automobila. Drugi je izbor još lošiji - zabrana ulaska električnim vozilima u gradska središta, o čemu se također razmišlja, a do sada je to bila i jedina opcija...
Ovo postavlja pitanje o budućnosti mobilnosti u urbanim sredinama, dakle mjestima gdje električni automobili zapravo jedino imaju smisla sa sadašnjom tehnologijom. Je li rješenje u dodatnom ograničavanju električnih vozila, ili možda u ponovnom razmatranju strategija za održavanje energetske infrastrukture? Nizozemska se našla na raskrižju između tehnološkog napretka i održivosti, tražeći rješenja koja će zadovoljiti i ekološke ciljeve i praktične potrebe svojih građana. Nimalo lak zadatak.
(Izvor: Autoklub)